Hoppa till innehåll

Men vad i h*vete?!

9 april, 2010

Nedanstående är kopierat från Strängnäs kommuns hemsida och är daterat 100409:

”Pressmeddelande: Servera blir kommunens nya huvudleverantör av livsmedel

Nu är Strängnäs kommuns nya livsmedelsupphandling klar. Det handlar om livsmedel för 23 miljoner kronor per år. Servera blir ny huvudleverantör till kommunens tillagningskök.

Upphandlingen har skett enligt lagen om offentlig upphandling och utannonserades i höstas i databasen Allego och i Europeiska unionens officiella tidning. Anbudstiden var satt till den 30 november 2010.

De leverantörer som vann upphandlingen är Arla Foods AB, Gunnar Dafgård AB, Södertälje Bageri & Konditori AB samt Servera R&S AB.
– Servera blir vår nya huvudleverantör, berättar kommunens upphandlare Birgitta Karlsdotter.

Upphandlingen innefattar anskaffning, lagerhållning och distribution av livsmedel. De varugrupper som omfattas är kolonial/specerier, konserver, djupfrysta och färska grönsaker och potatis, djupfryst och färsk fisk, djupfryst och färsk frukt, djupfryst och färskt kött och charkuterivaror, konditorivaror, bröd, mjölk, drycker samt glass.
– Vi hade hoppats att denna upphandling skulle öppna upp för krav- och närodlad mat, men när vi har gjort jämförelser har vi sett att det skulle leda till en fördyring på mellan 55-62 procent, förklarar Birgitta Karlsdotter.

Avtalet gäller från och med första maj i år till och med 2012-04-30, med möjlighet till två års förlängning, ett år i taget.”

Öhhh? Har jag missat något? Eller ganska mycket?! Stod inte Jens Persson och sa att kommunen ska satsa på närodlat och ekologiskt? Och den där måltidsutredningen – varför satte man igång den?

Tror ni att en större andel av skolmaten kommer att lagas från grunden nu? Och den eviga frågan: hur lyckas andra kommuner hålla kostnaderna på samma eller till och med lägre nivå när de kör ekologiskt, närodlat och lagar maten från grunden?

Jag vet varken ut eller in. Jag är arg, ledsen, besviken och förbryllad.

Och rent spontant undrar jag om jag bor i en kommun som har norra halvklotets sämsta kommunala upphandlare.

Fast närmare till hands ligger väl att vi har norra halvklotets mest underliga kommunledning…

20 kommentarer leave one →
  1. 9 april, 2010 21:37

    Det smärtar ju lite men… vad var det vi sa.

    • Bitte permalink
      9 april, 2010 21:51

      Du får gärna precisera dig lite mer, David.

      • 11 april, 2010 19:36

        Vad jag menade var att vi påpekade i en debattartikel bl.a. att det var mycket snack men än så länge inte mycket verkstad. Majoriteten hade mycket ideér, men det är lättare sagt än gjort att få till närodlat och ekologiskt, speciellt utan beslut. Ekologisk är ju inget problem om man betalar, gör man det inte blir det svårt men närodlat är ju betydligt svårare.

        Givetvis är ekologiskt dyrare än konventionellt odlat. Att ekologiskt inte behöver vara dyrare än halvfabrikat är en annan sak.

        Servera har ju för övrigt hyffsat ekologiskt sortiment, så kanske inte är helt kört?

        (Du kan föresten auto-pingla twingly med wordpress för att få upp bloginläggen på ekuriren)

  2. Birgitta Elvingson (mfp) permalink
    9 april, 2010 23:55

    VAD HÄNDER???!!!
    När jag begärde att få ut kriterierna för upphandlingen av måltidsproduktion fick jag detta:

    Hej Birgitta!
    Jag lovade Elisabet Stenman, kostchef att svara på dina frågor.

    På KSAU 25/1 fick förvaltningen i uppdrag att göra en förstudie avseende upphandling av måltidsproduktionen. Förstudie ska vara klar innan sommaren. Vi kommer under nästa vecka att bestämma vilken konsult vi kommer att anlita för detta uppdrag. När förstudien är klar måste kommunfullmäktige ta beslut om måltidsproduktion ska upphandlas vilket innebär att innehållet i förstudien måste ge svar på bl a dina frågor om kravspecifikation för själva måltiden/livsmedel. Därutöver ska förstudien också ge svar på frågor som ex vis
    – ska egen regi få lägga anbud (enligt den konkurrenspolicy som gäller ska de göra det – men om vi får tycka till så skulle vi avråda)
    – hur ska beställarorganisationen i kommunen se ut? Ska det vara som idag med socialnämnden, BUN och Mariefredsnämnden? Hur ska det se ut inom förvaltningen? Ska även dessa nämnder lägga förslag/besluta om de kvalitetskrav som ska gälla vid upphandling?
    – hur ska förhållandet avseende lokaler, hyror, övertagande av utensilier, underhåll, mm se ut
    – arbetsrätten – vad händer med personalen – de som ej går över. Vilka krav ska kommunen ställa
    – miljöfrågor, transporter
    – krav på ekologiska livsmedel, närodlat? Övriga kvalitetskrav?
    – hur ska uppföljning och kontrollen, kvalitetssäkringen se ut?

    Vi kommer givetvis ha med representanter från dagens beställarorganisation i arbetet med förstudien.

    Vi kommer att löpande informera KSAU i arbetet med förstudien för direktiv och vägledning.

    mvh
    Inger Agnäs

  3. 10 april, 2010 01:06

    Jag tar med mig en rapport från min egen kommun på världsbokdagen så kanske de losers du har att göra med kan lära sig något. Strängnäs Kommun är fan i mig den sämsta kommun jag har haft att göra med och jag har träffat de flesta i Sverige. Men vad fan, kolla med någon jurist och dra dem inför rätta. Det funkar säkert!

  4. 10 april, 2010 05:56

    ”Utförarorganisation för måltidsproduktion, förstudie

    Beslut

    Kommunstyrelsen beslutar att

    1. Förvaltningen ges i uppdrag att genomföra förstudien avseende ny utförarorganisation för måltidsproduktion/måltidsservice enligt nedanstående förtydligande av direktiven.

    2. Kommunstyrelsens arbetsutskott utgör styrgrupp i arbetet med förstudien.”

    Saxat ur det ännu inte justerade protokollet från KS i tisdags!
    Vad blir det beslutet värt om vi är uppbundna av en leverantör till 2012!

    Instämmer: VAD ÄR DET SOM HÄNDER!

  5. Bitte permalink
    10 april, 2010 08:27

    Mats och Birgitta,

    jag hade ingen aning om att denna upphandling var på gång! Trots att jag haft kontakt med flera inom kommunen när det gäller skolmaten. I de samtal och diskussioner jag haft borde den ju ha kommit upp på tapeten helt naturligt.

    Men mest bisarrt är ju att ni två som är folkvalda verkar vara minst lika överraskade som jag!

    Hur har detta egentligen gått till?!

  6. 10 april, 2010 09:34

    Så mycket för den transperens som majoriteten säger sig arbeta utifrån!
    Detta är ännu ett exempel på avtals- och upphandlingsförfarande i Strängnäs som lämnar mycket i övrigt att önska. Det skulle vara intressant att veta vilket referensmaterial som använts vid jämförelserna på priser, uppenbarligen är det inte samma som använts i andra närliggande kommuner.
    Lämpligt nog läggs detta fram veckan efter att inköpschefen slutat sin tjänst så man har någon att skylla på?
    SKANDAL! för att tala kvällstidningsspråk.

  7. Nicolas permalink
    10 april, 2010 13:59

    Har inte läst genom allt material jag fick av Bitte angåande avtalet med Servera med mer men det skrämmande någ det lilla jag har läst. Det ända krav som kommunen verkar ställa är att våra barn och gamlingar inte dör eller blir sjuka av maten. För det är vad livsmedelverket har ungefär som krav för att ett produkt ska kunna gå ut på marknaden. Det står ingenting igen om smaken. Bara att läsa att Dafgård ska vara huvudleverentör får mig att rysa!
    Jens Persson gömmer sig än en gång bakom en kostnadsfråga som är påhitade. Andra kommuner som Västerås laga allt matt själva till en billigare peng än den inköpta skräpmaten det hade förut.
    Jens, har du ätit i Mariefreds skolan nångång? det finns ett jättefint saladsbuffé för avancerade som barnen inte äter av, och hundmat. Varmrätterna går inte att äta. Smakar äkligt eller ingenting och är framförallt onyttiga och ohälsosamma vad än livsmedelverket säger. Finns inte en chans att barnen ska klara eftermiddagen utan att krasha efter en sån lunch ( för dem få som äter maten). Går ditt själv och ät lunch där i en vecka, får du se själv hur du mår efteråt. Våra barn måste äta den där maten i 10 år, känn på det du! Hinner du inte till skolan kan du handla Dafgårds frysta luncher i Strängnäs. Man kan köpa 5 st för en hundring tror jag, men glöm inte det: man får vad man betalar för!
    Jag har ställt min dotter i kön på Gripsholmsskola mycket på grund av att min son har klagat nu i 3 år varendadag att maten är äckligt och därför inte äter av det. Jag kan inte tvinga honom att äta mat som jag själv inte vill äta för att jag är någonlunda rädd om min hälsa. Hur kan man begära att barnen ska orka gympa och rörelse varje dag när det inte får nåt vettig i sig? Ni förstör barnens smaklökar och känske hälsa för resten av livet. Ica och Konsum känner en massa pengar på barnen som inte sätter sin fot i matsalen så fort dem får lämna skolan mitt på dan.
    Att läga ut maten på entrepröner är ingen en mycket feg lösning som vanligt från politikerna för att slippa ansvaret för maten: BUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!
    Som sagt, ät lunch i Mariefreds skolan ni alla politiker i kommunen och ser vad ni betala för!
    Nicolas, en matentusiasm pappa.
    PS: vem är du Lasse Jansson?

    • Bitte permalink
      10 april, 2010 17:50

      Ja du, Nicolas… Smaken är som baken, men precis som du skriver så sabbar man smaklökarna. Efter ett i det närmaste helt tillsatsfritt år har jag själv omvärderat mycket jag åt tidigare. Färdig taco-krydda som tidigare var jättegott räcker det med att jag känner doften av för att må illa.

      Och Lasse Jansson, han är en kompis och journalistkollega!

  8. Dag Bremberg permalink
    10 april, 2010 22:08

    Grrrr, jag blir så arg. Kanske borde man vara luttrad efter drygt tre år i den kommunalpolitiska världen, men fortfarande blir jag lika f-d när idiotiska beslut ”fattas” av ngn tjänsteman, som inte vill ha ngt politiskt beslut. Och så är de politiker som styr så fruktansvärt fega.
    Grrrr.
    Men jag kommer att ifrågasätta om detta beslut är fattat på rätt sätt, har verkligen en tjänsteman – som jag aldrig ens sett – delegation att fatta ett sånt beslut???

  9. 11 april, 2010 09:58

    Jag har bett Birgitta Karlsdotter om en redovisning av de 55-62% fördyring det skulle innebära med krav- och närodlad mat. En siffra som verkar taget helt ur luften. Tvivlar stark att jag kommer att få ett svar.

    • Bitte permalink
      11 april, 2010 14:28

      Hej Stefan!

      OM du får svar får du mycket gärna dela med dig av det här i bloggen!

      • 12 april, 2010 13:56

        Nu har jag faktiskt fått svar. Så i morgon otta (tisdag) ska jag träffa Birgitta på kommunhuset. Ska bli intressant att höra vad hon har att säga. Är det någon som har något underlag som jag kan ”beväpna” mig med är det av högsta intresse.

        Det går att nå mig på stefan_holm@yahoo.com

  10. 11 april, 2010 12:54

    Lagad mat!

    Något som jag tycker är viktigt att komma ihåg i det här är att oavsett vilken/vilka som vi som jobbar i köken handlar av så handlar det om att man som kock ska laga mat. Att trava fabriksproducerade farmarbiffar eller fiskpinnar på bleck och värma i ugn eller laga soppa genom att hälla pulver i kokande vatten är inte att laga mat. En kock blandar sin egen färs och formar pannbiffar för hand och han/hon panerar och steker fisken själv.

    I egenskap av kock i ett av kommunens småkök så var jag inblandad lite smått i upphandlingen. Vi i småköken fick vara med och bl.a. gå igenom listor på vad som köpts hem tidigare och det ledde till att vi också fick provlaga, provsmaka och betygsätta olika råvaror. Det skulle kunna ha varit färsk kyckling från anbudsgivare A, B och C. Ni förstår vad jag menar. Att vi fick vara med i processen tycker jag var ett stort framsteg. Tidigare har man nog bara tittat på tidigare års inköp och sett att vi köpt så och så mycket av den och den produkten och då trott att det är den vi vill ha, men sanningen är ju att vi köpt det vi haft råd med och det är de produkterna som hamnat på anbudslistorna. Snacka om ond cirkel.

    Jag tror att jag utan att ljuga kan säga att det var ett gemensamt önskemål från alla oss i småköken att så mycket som möjligt skulle vara ekologiskt och närproducerat. Och en sak är säker och det är att vi kockar som lagar mat till unga matgäster på dagis har kompetens och vilja att laga mat av ekologiska och närproducerade råvaror vad än en eller annan kostchef kan tro: http://upphandling24.idg.se/2.1062/1.282986/alla-skolmal-blir-ekomal

    Jag tror att ett steg mot nyttigare mat på våra unga matgästers tallrikar först och främst är närlagad mat. Det vill säga mat som lagas på plats och som sprider goda dofter i husen och som gör att det pratas mat bland stora och små.

    • Bitte permalink
      11 april, 2010 14:33

      Hej Olle!

      Båda kostcheferna har påpekat att man numer, till skillnad från tidigare, enbart anställer kockar när det blir en vakans. Det satsas även mycket mer på vidareutbildning av befintlig personal.

      Och kanske kunde de flesta laga mat från grunden när de började arbeta i ett centralkök, men med halv- och helfabrikatens intåg har kanske både kunskaper och arbetsglädje försvunnit?

      Jag tror också att maten ska lagas på plats. Mat är så mycket mer än bara något man stoppar i munnen!

  11. Bitte permalink
    11 april, 2010 19:56

    Tack David – nu ramlade poletten ner 😉

    Och Twingly får jag se till att fixa!

  12. Arne Arvidsson permalink
    12 april, 2010 22:04

    Jag kan bara instämma i allas förvåning när jag läser din blogg. Jag har som många andra trott att vi hade en politiskt driven utredning om skolmaten som skulle vara klar före sommaren. Jag har i och för sig tyckt att det var lång tid tidigare, och att jag inte heller tyckte att vi skulle styra upp organisationen så hårt. Vi vll ju få in entreprenörer som ska ha chans att utföra arbetet på sitt sätt.
    Har tydligen lite att läsa in när jag kommer hem senare i veckan.

Trackbacks

  1. Dagiskockens vardag « Olle Rådström
  2. Dagiskockens vardag | Avtryck & funderingar

Lämna en kommentar