Hoppa till innehåll

En till som har fattat!

10 mars, 2010

Pär Bergkvist driver (bl a) bloggen ”100 skolkök på 1 år”. Målet är alltså att under ett år besöka hundra skolor och äta skolmaten som serveras på dessa.

Så här beskriver han själv syftet med sin blogg:

”Syftet är att skapa en dialog kring skolmaten i Sverige. Jag tänker inte bara ägna mig åt negativ kritik och gnäll, jag tänker berömma och entusiasmera; försöka lyfta fram goda exempel från skolkök som går sina egna vägar, som lyssnar på barn istället för politiker och som drivs av en passion för att laga riktigt god mat. Jag vet att det finns tusentals eldsjälar därute; som trots tidspress, besparingskrav och brutal byråkrati har nöjda och glada gäster dag efter dag. Det är den maten och de människorna som ska fylla den här bloggen. Nu kör vi!”

I dag följde Rapport med honom till till Fittja och Tallidsskolan. Titta på inslaget och lyssna på Pärs kloka ord!

3 kommentarer leave one →
  1. 10 mars, 2010 19:20

    Vi får väl bjuda hit Pär på en skolmåltid i vårt mottagningskök på Mairefredsskolan.

    //Cattis

    • Bitte permalink
      10 mars, 2010 21:12

      Det gjorde jag redan för en månad sen när jag hittade hans blogg 😉 Men jag kan tänka mig att han har fått en hel hoper med inbjudningar!

  2. 12 mars, 2010 10:46

    Tack för länken Bitte.

    Många kloka ord, som sagt:

    – Köken som lagar mat måste bli fler. Bara det att det finns en terminologi som heter ”mottagningskök” och ”tillagningskök”. Vem har kommit på det? Ett kök lagar man mat i och det skall man göra till barn.

    – Man skall inte laga maten klocka sju på morgonen, buda iväg den, hålla den varm i fyra-fem timmar och sedan servera den klockan ett. Det tycker inte jag är ok. Det är alldeles för vanligt idag.

    🙂

Lämna en kommentar