Hoppa till innehåll

Elevpeng – hur fungerar det? Och hur stor är den?

26 januari, 2010

Så här fungerar elevpengsystemet:

Kommunen bestämmer vilken nivå elevpengen ska ha. Detta varierar från kommun till kommun. I Strängnäs fördelas den totala elevpengen ut till respektive skola av barn- och utbildningsnämnden (hädanefter BUN). Elevpengens storlek är också beroende av vilken klass en elev går i. T ex får en elev i nian mer än en elev i andra klass.

För 2010 är elevpengen för elever i klass 1-3 59 694 kronor. När koncernkostnaderna (hyra, licensavgifter, städning mm) dragits av återstår 42 320 kronor. Detta är den summa alla elever som går i den kommunala skolan i klass 1-3 i Strängnäs kommun ska ha. Enskilda skolor, t ex Gripsholmsskolan, får istället 59 694 kronor, eftersom de själva bär kostnaderna för hyra mm.

Så långt är allt väl.

Men så hörde jag något som gjorde mig förbryllad. Det sas att elevpengen för året innan, 2009, var lite lägre här i Mariefred. Att nån procent liksom försvann på vägen till skolan. Och när det gäller Mariefredsskolans elevpengar, kommer dessa inte direkt från BUN i Strängnäs. De mellanlandar nämligen i Mariefredsnämnden innan skolan får den.

Och det är här som det verkar ha blivit lite vajsing.

Bakgrunden är denna:
BUN föreslog i sin budgetplan för 2009 (BUN/2008:37-042, BUN § 173) att elevpengen för grundskolan skulle höjas med 3,4 %. Med rösterna 7 mot 6 vann detta förslag vid mötet 08-11-12.

Den tolfte december samma år, kommer information från Mariefredskontoret som menar att höjningen skulle bli 2,4 %, dvs en skillnad på en hel procentenhet.

Det enda besked som gavs angående denna skillnad, var att den uteblivna procentenheten skulle gå till administration. Någon närmare förklaring kunde inte ges.

Stämmer detta är det skandal. För alla elever i Strängnäs kommun ska ha EXAKT samma elevpeng. Det är inte snack om något annat.

Så nu luskar jag runt och letar och rotar och får förmodligen även lyfta på några stenar. Det är ovant och svårt att leta i de kommunala arkiven på nätet. Jag vet inte alltid var jag ska leta. Men jag ger mig inte. För jag blir inte nöjd förrän jag fått klarhet i detta.

Och jag hoppas för allt i världen att det inte försvunnit en procentenhet. Istället hoppas jag att det finns en fullständigt logisk förklaring till de olika uppgifterna om höjningen av 2009 års elevpeng.

13 kommentarer leave one →
  1. Mia i Gävle permalink
    26 januari, 2010 14:54

    Det är inte så att det finns en Central administration som kostar?? eller?
    Jag läste lite snabbt….
    Men tänkte bara…. typ en sån som jag kostar ju på hela förvaltningens budget…

  2. Mia i Gävle permalink
    26 januari, 2010 14:55

    Dessutom så ”viktar” man fördelningen i Gävle… beroende på hur de sociala bekymmren på skolan ser ut….

  3. Bitte permalink
    26 januari, 2010 15:09

    Mia, kostnaderna för förvaltningen i Mariefred ska och får absolut inte belasta elevpengen. Det är det besked jag fått från Strängnäs kommun. Det enda som får dras från elevpengen är koncernkostnaden, och den dras av innan elevpengen betalas ut till de kommunala skolorna samt Mariefredsnämnden.

    Och att vikta fördelningen verkar klokt. Dock finns här bara en enda kommunal skola, så det är inte nödvändigt 😉

  4. Karin permalink
    26 januari, 2010 15:23

    Vad bra du är! Detta är jätteintressant. Skulle också vara spännande att se en spec på ”koncernbidraget”. 17 000/elev är mycket pengar. Är det samma summa i hela kommunen? Eftersom så många barn är ihopträngda i samma lokaler i Mariefred så borde varje elev kosta mindre i fasta kostnader jämfört med mindre mysigare skolor, men så funkar det kanske inte?

  5. Bitte permalink
    26 januari, 2010 15:29

    Tack, söta Karin 😉

    Det jag fått veta om koncernbidraget är att det täcker kostnader för hyra, licensavgifter och städning. Det är säkert fler saker som ingår!

    Jag vet inte om det är samma summa i hela kommunen, det kan ju vara intressant att få reda på!

    När det gäller kommunen och deras hyror (de hyr ju i stort sett allt av sig själva, vad jag förstår), finns det all anledning att titta närmare även på det.

  6. Filippa permalink
    26 januari, 2010 16:11

    You go girl! Se det finns en engagerad grävare i dig, det visste jag ju. Gäller bara att det ska handla om rätt saker. säg till om du behöver nåt -har ju åtminstone en kontakt in i kommunen och han kanske kan göra nåt nyttigt….=)
    kram

  7. Bitte permalink
    26 januari, 2010 16:29

    Tack, Filippa! Det är alltid bra att ha flera personer att vända sig till. Där ser man nyttan av att inte vara partibunden 😀

  8. 26 januari, 2010 17:52

    Intressant! Tyvärr måste jag erkänna att skolfrågor inte varit min huvudgrej. Jag har inte haft skolfrågorna i huvudet sedan jag satt i gamla Skolstyrelsen på 70-talet och lutar mig däför gärna mot några av mina politikerkollegor i Mariefredsnämnden som jag vet har förnuft och kunskap som jag saknar.
    Jag tror dock att om vi har ett problem här, så bottnar nog detta i det märkliga att just Mariefreds skola har en egen nämnd medan alla andra kommunala skolor lyder under Barn- och utbildningsnämnden. Om inte annat så lär detta bli en av de saker man tittar på när Mariefredsnämndens vara eller inte vara ska utredas i vår.

  9. 26 januari, 2010 18:36

    Hej Bitte!

    Kul att så många hittat hit på kort tid, hur många timmar har din sida varit för kännedom.
    Bra att du nu skriver det som länge varit i dina tankar.
    Bitte du behövs i den annars så ganska skrala medborgardialogen. Fler och fler hör av sig för att yttra sig på Konsum och på Ica, det är ett bra forum.
    Får ofta frågor via mail, skönt att få ännu ett bollplank.
    Mariefredsnämndens möte skall besökas i februari.
    Vi syns i slutet på veckan för att fortsätta enligt planen.

    Hoppas också att mötet ikväll fortsätter enligt planen, vad gäller skolmaten på vår skola, det är ju en viktig fråga för oss som vill skapa ett kvalitets tänk.

    Många hopp om en kommundel med en styrning som ger effekt på lång sikt.

    Obunden mamma i Mariefred
    Vänligen //Blåslampan

  10. Bitte permalink
    26 januari, 2010 09:29

    Mats: Man kan inte kunna eller göra allt 😉 Och visst vore det smidigare om Mariefredsskolan fick pengarna utbetalda direkt från BUN. Decentralisering är inte alltid av godo.

    Cattis: Ja du, det är många som redan hittat hit. Det är bara att hoppas att intresset håller i sig! Och rapport från matgruppen kommer vad det lider.

  11. 27 januari, 2010 19:17

    Hej, Bitte! Kul att du är igång och viktig fråga som du tar upp!
    Jag har ställt många frågor om elevpengen under mina tre år inne i det politiska systemet. Inte fått många klara svar.
    Systemet är väldigt fyrkantigt och har väldigt lite att göra med hur det funkar i praktiken på ex Mariefreds skola.
    Vad gäller nivån på elevpengen så är den på tok för låg. I måndags beslutades i KF om höjningen för 2010, som i praktiken blir 0,8-1,3 procent f grundskolan – vilket förstås inte täcker ökade kostnader för bl a mat och löner.

    Jag vet bara en sak som gör att Mfd skola får mindre; en del av elevpengen fördelas beroende på sociala förhållanden (SALSA-analys). Det missgynnar Mfd, men det är iofs rimligt att de skolor som har det svårare får lite mer.

    Jag håller med om att Mfd skola borde få elevpengen direkt. Skolan borde få ha sin egen budget och själv avgöra hur man ska hantera ev under- eller överskott.
    Den lokala styrelsen bör få ett verkligt budgetansvar.
    Fast det tycker inte den centrala förvaltningen eller kommunalråden.

  12. Bitte permalink
    27 januari, 2010 19:28

    Dag,

    SALSA-analysen hade jag ingen aning om. Hade ju varit väldigt enkelt för den som sa att skillnaden täckte administration att bara svara som det var, istället… Och det hade varit en förklaring jag godtagit.

    Om det är så att SALSA tillämpas här i kommunen, är det ju underligt att jag fick beskedet att ALLA elever får EXAKT samma elevpeng? Det borde jag rimligtvis blivit upplyst om av tjänstemannen jag talade med. Så det måste jag kolla upp!

    Och för övrigt betvivlar jag att Mariefredsnämnden har något existensberättigande över huvud taget?

  13. Sjöbjörn permalink
    31 januari, 2010 23:34

    För stunden har jag bara ett förslag. Be att de som sitter i BUN för oppositionen går genom skolpengens konstruktion i kommunen. Lämpligen bör varje kommundel gås genom och alla nivåer. Hur skolan sköts i Strängnäs är den styrande majoritetens svagaste sida. Skolan blir en valfråga och då måste vi som vill byta regim ha såmycket sakkunskap som möjligt.

Lämna en kommentar