Hoppa till innehåll

Men vad håller de på med?!

12 mars, 2010

Dag Bremberg skriver in sin blogg om det senaste sammanträdet med Mariefredsnämnden. Jag blir mörkrädd när jag läser! Dag ville redan inför förra mötet i februari väcka några ärenden. Det gick inte för sig, och försöket att få upp dem på agendan vid det senaste mötet lyckades enbart i ett fall.

Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan vägra en ledamot att väcka ärenden och komma undan med det? Det är, precis som Dag skriver, rent och skärt maktmissbruk.

Stan är liten, och sånt här sprider sig som en löpeld. Och därför är det heller inte så förvånande att jag och många med mig är tveksamma till om Mariefredsnämnden är något att ha.

Mina tankar går till min egen barndom och de dispyter jag upplevde i lekparken. Det var alltid nån som ville bestämma över alla andra. Ibland var det jag. Då kunde jag slänga ur mig rena lögner för att få min vilja igenom. Som att min pappa hade byggt lekparken och att jag därför skulle få bestämma.

Ska Mariefredsnämnden överleva och vara till glädje för mariefredsborna måste det ske en förändring. De grundläggande demokratiska spelreglerna måste ovillkorligen följas.

Kan man inte anpassa sig efter och acceptera detta, får man hitta en annan lekplats att härja runt på.

3 kommentarer leave one →
  1. 12 mars, 2010 10:33

    ”Kan man inte anpassa sig efter och acceptera detta, får man hitta en annan lekplats att härja runt på.”

    Sant. Politiker är trots allt proffs som får betalt (av oss) för att utföra sitt jobb. Att de grundläggande demokratiska spelreglerna ovillkorligen måste följas, är det minsta man kan begära.

  2. MiaP permalink
    12 mars, 2010 11:59

    Men AW proffs kan man väl inte kalla dessa politiker. Ankdamm snarare.

  3. 13 mars, 2010 20:01

    Proffsigt är det inte, men André har rätt i att man bör kunna förvänta sig att politiker kan och respekterar de demokratiska reglerna. Det gäller i synnerhet kommunalråden, som ju är yrkespolitiker, medan ungefär hundra andra i vår kommun är fritidspolitiker.

Lämna en kommentar